|
Foto's Tractorpulling Team "Brutus".
Verslag van de trip naar Denemarken 30-06-2006
teams: "Still under construction" / "Brutus" / "Golden
Demostrator" (vlnr).
Vrijdag 30 juni 2006 zijn we met een oplegger met 3 trekkers (teams Still
under construction / Golden Demostrator / Brutus) vertrokken naar Denmarken,
voor een wedstrijd in de Deense "A-divisie" en dan in de klasse
4,5 ton Farm-stock (vergelijkbaar met onze 4,5 ton Supersport)
Aangezien het ruim 650 km is, hebben we voor de heen- / en de terugreis
elk een dag uitgetrokken .
(vrijdags weg, 's maandags terug, omdat we geen "vergunning"
hadden om op zondag in Duitsland met de truck te mogen rijden, en omdat
we op de zondag nog wat van de omgeving wilden ontdekken.)
Daar aangekomen, hebben we eigenlijk gelijk het "Hollandse Kamp"
opgezet, (vouwwagen..) en de trekkers gelost. De reeds aanwezige organisator
wees ons op enkele "regeltjes" welke strikt nageleefd diende
te worden... Enkele waren o.a. zelitjes onder de trekker / absoluut niet
rijden met de trekker in het rennenrskwartier (je werd gesleept, naar
de weegbrug) en ook zeil onder de trekker in het "parc fermee",
vlak voor het aanhaken aan de sleepwagen. Na het nuttige van de eerste
Nederlandse
biertjes, kwamen er al meerdere teams aanrijden, waarmee we nog enkele
gezellige uurtjes hebben doorgebracht. (we hebben het weer licht zien
worden...)
Zo rond 13.00uur zou op zaterdag de wedstrijd beginnen, maar door de warmte
stonden we al rond half 8 weer naast de tent. Zodoende hadden we ruim
de tijd om het terrein en baan te "inspecteren". Verder had
de organisatie netjes broodjes met koffie als ontbijt voor ons geregeld.
De hele accomodatie had wel wat weg van de vroegere Flevohof-wedstrijd
, met 2 ruime grondwallen , voor het publiek, en schuin daarachter een
ruim rennerskwartier. In de loop vd morgen kwamen er al steeds meer teams
binnen "druppelen" , en er was algemeen onder de rijders bekend
, dat er om 12.00 uur een rijdersvergadring was, bij de weegbrug. Iedereen
was hier netjes bij aanwezig, en alle team-namen werden afgeroepen, en
iedereen moest roepen oftie aanwezig was. ( is in Nederland eigenlijk
bijna ondenkbaar geworden...)
Wij waren als 2e klasse aan de beurt, na de "B-divisie" klasse
. Deze B-divisie is een aparte klasse binnen de complete "A-divisie",
zal ik maar zeggen , en deze is echt als opstapklasse bedoelt. Hierin
rijden bijvoorbeeld Ford Major achterbruggen, met daarvoor vrachtwagen-diesels,
een beetje zoals het hier in de Vrije Klasse in de begin jaren ook was.
Wij konden gelijk al wel zien , dat de baan best wel grip bood (klei)
maar de sleepwagen een zeer onprettig rijgedrag had.
De meeste trekkers begonnen gelijk wild te steigeren en slingeren, en
omdat de wagen eigenlijk al vanaf de 20 mtr flink begint te remmen,kwam
de snelheid er eigenlijk bij geen enkele trekker goed in.
Daarna was het de beurt aan onze "Farmstock" 4,5 ton . Als eerste
een Deen de Ford "Powerstar" welke gelijk een gescheurde cilinderbus
had, op het moment dat er turbodruk opgebouwd werd. Hierdoor veel druk
in het koelsysteem , waardoor er een fontein van water uit de grill kwam...
helaas einde voor "Powerstar"
Als 2e mocht ik aantreden met "Brutus" en met het wegrijden
had ik al in de gaten , dat het een zeer zware run zou worden. Al zwalkend
(langs de rechter zijlijn) en steigerend werd er met weinig snelheid dan
toch een Full-pull bereikt.
Daarna was het de beurt aan de Hollands "Golden Demonstrator"
van de gebroeders Hissink.
Zij hadden een vergelijkbare run, dus ook een Full-pull. Wat ons opviel
was het nette applaus, na elke run, toch netjes.
De volgende was een Deense ex- Pro-stock genaamd "Herkules"met
een 8,3 litr (max. limiet) URSUS motor. Deze ging zeer voortvarend van
start, met een zeer felle regulateur in de pomp.
Ruim over de helft van de baan viel het vermogen plotseling weg , naar
achteraf bleek, was er een gat in de intercooler geblazen , zo groot als
een biljartbal.
Dit was echt jammer, de 2e Deense kanshebber was kapot...
Als volgende starter kwam Derk Willems met z,n Ford de baan
op, en ook deze had een zware run, wat aan het eind van de baan teveel
bleek voor de turbo.... As van de HX60 finaal doormidden, en inlaatwieltje
totaal weggevreten....dat was eigenlijk de enige domper op het verdere
superweekend.
Daarna kwam een redelijk nieuwe Deense Deutz op de baan,
die de Tuning nog niet helemaal onder de knie had, deze kreeg geen turbodruk,
of de slang vloog eraf, exact weet ik het niet.
Als laatste starter kwam de enige Deense Farm-stock INTER
1066 Learlingen aan de start, welke met een 7,6 liter 466 motor, en de
max. toegestane 3200 toeren, ook een fullpull bereikt.Dat werd dus een
finale van 3 stuks, een Deense IH Farmstock, en 2 Hollandse Supersporters.
Als eerste mocht ik zelf aanhaken, en de run was weer zo onstuimig en
zonder goeie balans als de eerste keer, maar ik besloot toch zolang mogelijk
met bijremmen te wachten , om de run niet nog wilder te maken.... De wagen
was nu nog zwaarder tijdens de run en 80 mtr was niet haalbaar....
Daarna mochten mijn zwagers het met de Golden Demonstrator
proberen. De run van deze trekker was wat rustiger, en een mooiere rechte
lijn, waarmee ze 20 cm verder kwamen als wij.... En daar waren ze terrecht
verdiend blij mee..... Maar nu werd het spannend:... zou het andere concept
(3200 toeren / max. 8,3 ltr) vertder komen ??? De "Learlingen"
kwam toch 7 mtr te kort op de Hollanders, waarmee er uitkomst kwam in
de einduitslag. Ik weet zeker dat de Deense omstandigheden (wagen geeft
trekker geen kans om snelheid te maken) in ons voordeel waren, omdat wij
het meer van "lang doorbeulen" moeten heben ,en zij meer van
van snelheid maken ("prostock-manier"). Achteraf hoorden we,
dat de URSUS gemiddeld genomen ongeveer 5 mtr voor de IH zat, dat zou
hier dus 2 mtr achter de Hollanders geweest zijn.... Zeer jammer dat deze
en de Powerstar en Derk het veld kapot verlaten moesten.
Bij het prijsuitreiken gingen de kissmissen er niet vanuit,
dat er ook echt gekust moest worden, maar wij dachten daar toch echt anders
over, wat nog enkele hilarische momenten veroorzaakten.........
Daarna ging het o.a verder met de Super-stocks, waarin de
Blue Power nog eens een ouderwets goeie run liet zien , zoals de Hurricane
dat eerder ook kon laten zien.
Het is knap, dat ze 4 turbo's in 3 trappen, onder dat kleine Ford kapje
kwijt kunnen , en dat het toch ook nog redelijk betrouwbaar loopt !!
In deze superstock was er ook nog een "klapper" namelijk de
"Hobo" een "low-budget IH" alky superstock had een
fikse maar korte heftige brand , zie foto's !!
Verder was het een wonder, dat er bij de Pro-stocks geen zware schade
gereden werden, zo hoog dat de toerentallen opliepen, o.a door een slechte
grip aan het
begin van de baan , en de matig functionerende sleepwagen.
ALs een vd laatste klassen kwamen de trucks aan de start, waarin ook
4 Hollandse trucks meereden. Dit o.a. omdat er in Denemarken nog maar
1 truck rijdt, de oude
Kleyn-truck. In deze klase werd de MAN van v.Berkel eerste, maar de Deense
truck deed het zeker niet slecht, ook als is deze reglementair voor Nederland
eigenlijk niet meer toegestaan (heeft nog 2 turbo's in trappen)
Wederom werd het een lange avond en nacht (alweer licht zien worden) met
de nodige biertjes, waarop we de volgende gevraagd werden om enkele Fendt
trekkers (gebruikt als sleeptrekkers) naar de plaatselijke dealer terug
te brengen. Dit was natuurlijk een mooie gelegenheid om wat van de omgeving
te zien , en om een dealer bedrijf te bekijken. Later hebben we ook nog
een zeer grote Claas dealer bezocht, en een mider grote Case-IH dealer.
Op dit laatste bedrijf werd driftig gesleutelt aan een nieuwe Farmstock
URSUS "Orange Fighter", waarvoor ik eerder dit jaar in Nederland
al een cilinderkop klaar had laten maken. Helaas liep deze trekker nog
niet.
De complete maandag hebben we voor de terug reis benut, waardoor we redlijk
op tijd in Oeken terugkeerden. We kijken terug op een zeer geslaagd weekend,
waar we
veel mensen hebben leren kennen (verschillende teams en functionarissen
hebben we de week erop in Putten weer gesproken). Verder weten we nu dat
de trekkers
aan elkaar gewaagd zijn, en dat dus de limiet 9 ltr / 2700 rpm of 8,3
ltr / 3200 best in een Europese klasse naast elkaar zou kunnen bestaan
!! Wel was het jammer dat er zoveel schade was en daardoor eigenlijk maar
1 Deen tegen ons gereden heeft.
LINK
NAAR ZEER VEEL VERSCHILLENDE FOTO'S VAN ONZE WEDSTRIJD...en onze "medestrijders
" in de 4,5 ton Farm Stock
|