Historie Tractorpulling Team "Brutus".

Het begin van de tractorpulling "carriere" van het team "Brutus" is eigenlijk terug te leiden naar de beginjaren van tractorpullling in Nederland, toen nog "trekker-trek" genaamd.
Trekkertrek is afkomstig uit Amerika. Daar werden in de jaren ‘50 op het platteland wedstrijden georganiseerd tussen boeren onderling. Bij het ontginnen van het land waar zoveel puin in zat, werden grote keien als voorloper van de huidige sleepwagen gebruikt. De boeren daagden elkaar uit een zo groot mogelijke steen weg te trekken.
Later is men een grote ijzeren plaat gaan gebruiken. Tijdens de trek moesten er om de zoveel meter telkens meer mensen op de plaat komen om zodoende het gewicht in verhouding tot de afstand te verhogen. Nu werkt men met een soort omgebouwde vrachtwagen aanhanger , welke steeds zwaarder vooruit te trekken is , doordat er een gewicht van achter naar voren overheen loopt, en eerst boven de wielen staat en later op de sleepvoet rust
De vader van Marcel , Jan Arendsen nam zoonlief mee naar wedstrijden uit deze beginperiode, en wat daar allemaal te zien en te horen was , dat was toch wel heel speciaal, en maakte toch wel diepe indruk.....

De eerste “slep”- trekker was een WD-9 van 1947 , maar deze was door zijn antieke karakter eigenlijk te uniek om compleet voor de sport te verbouwen, en het bloed kruipt waar het (financiëel...) niet gaan kan , en er werd samen met toenmalig collega / buurjongen Bram Janssen besloten een oude 1046 INTER aan te schaffen, en het duurde meer als een jaar voordat de technische problemen opgelost waren en de trekker naar behoren liep, en toen kwam ook de frisse witte verf erop.Rond die tijd is Bram eruit gestapt , en een andere ex-collega uit de Sarink-periode , Gerben Hemmink is er weer bij gekomen.
Gerben is nu chef-werkplaats bij LMB Jan de Winkel in Brummen. Hoogtepunt was toch wel het behalen van het Nederlands Kampioenschap 3,5 Super-stock in 2000, op dat moment kwam er een goeie koper, en mede daardoor werd er een Amerikaanse Inter gezocht , omdat hierin een veel grotere motor zit. De eerste run voor de Amerikaanse 1486 met 8,85 liter motor was gelijk een Full-pull op de thuiswedstrijd Tonden 2002 , maar dit had heel wat voeten in de aarde op de morgen op diezelfde dag. Er was flink "doorgebuffeld" om hem klaar te krijgen , en zo werd er over het hoofd gezien , dat de vooras nog niet sterk genoeg bevestigd zat....
Met dank aan Gerben brak (tijdens de 2e proefrit) de vooras af en schoof de trekker over zijn eigen vooras voorover door het weiland....maar hij liep wel als een naaimachien…………
Na een vlug belrondje werd er een hele club helpers aangerukt, en met man en macht werd de schade (gescheurde carterpan enz. enz.) verholpen, en ’s avonds nog gewonnen ook!!


Die winter (2002/ 2003) daarop werd er verder getuned , zoals de beroemde 12-cylinder P-pomp en een grote intercooler Dat bracht zoveel meer vermogen , dat er vanaf dat moment alleen nog maar in de hoogste versnelling gereden kon worden.
Ook brachten de nieuwe banden / differetieel enz enz. zoveel verbetering dat Tonden weer goed gepresteerd werd, en op het NTTO N.K. 2004 zelfs een 3e plek !!
Mede met het nieuwe teamlid Rudy Schouten uit Vorden (oud-buurjongen) konden voor 2005 weer vele zaken verder getuned worden, maar toch bracht het weer
zoveel werk met zich mee , dat er eigenlijk pas vanaf 10 juli Putten 2005 gereden
kon worden. En hoe !!! De concurrentie werd op die wedstrijd echt "verplettert" met een verschil van bijna 20 meter..!! Iedereen inclusief wijzelf stonden versteld...
Vele overwinningen volgden, (o.a. in het Gelredome) en ook het felbegeerde Nederlands Kampioenschap 2005 werd binnengesleept... Voor de titel competitie-kampioen waren we te laat ingestapt, zodat er daar een vierde plek behaald werd.
Voor seizoen 2006 zijn er eigenlijk geen grote,”verbouw” plannen , mede doordat de trekker nu betrouwbaar en sterk is. (never change a winning team...) Ook nu is er weer eens weinig tijd , omdat het ouderlijk huis door Marcel en Mirjam overgekocht is van de zus van Marcel en nu moet er een hoop verbouwd worden.
Er zal alleen op de competitie wedstrijden NTTO gereden gaan worden, en enkele plaatselijke wedstrijden (tot. ong. 15 ), zodat er genoeg tijd overblijft voor de verbouwing.
Voor het vervoer maken wij dankbaar gebruik van de Firma Hissink, uit Oeken die zelf ook rijden met de "Golden Demonstrator" (in dezelfde klasse).